Revistă indexată în CEEOL, EBSCO și Index Copernicus
Margarita Kuyumdzhieva | p. 233–248

Crearea lumii și Adam și Eva în arta post-bizantină: Câteva observații asupra ciclului genezei de la Arbore și Sucevița

Rezumat

Articolul este dedicat secvenței de scene ilustrând Crearea lumii și istoria lui Adam și Eva în frescele bisericilor din creștinismul răsăritean după căderea Bizanțului. Autoarea se apleacă asupra funcțiilor și implicațiilor reprezentărilor  Facerii, subliniind contextul lor teologic și liturgic. La semnificația eshatologică a acestor scene, se adaugă un alt nivel de înțelegere: concluzia că accentul în anumite cicluri ale Genezei despre primele zile ale Creației cade nu atât de mult pe tema păcatului, a pocăinței și a ispășirii păcatelor, ci într-o mai mare măsură pe întruparea Logosului. Apariția unor scene ilustrând primele zile ale creării lumii în naosul bisericii mănăstirii Sucevița este analizată din această perspectivă. Noi dovezi sunt aduse pentru existența unor modele apusene ale ciclului Genezei de pe fațada bisericii Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul din Arbore.


Cuvinte cheie

Adam și Eva, Arbore, arta post-bizantină, Geneza, Sucevița



Articol din revista
Analele Putnei, XI, 2015, 1


 
Coperta revistei Analele Putnei, XI, 2015, 1