Rezumat
Vreme de aproape două secole, începând cu Iacov Putneanul (1744-1745) și terminând cu Grigorie Volcinschi (1919-1931), egumenilor Mănăstirii Putna li s-a păstrat amintirea prin portrete și litografii. Această tradiție a reprezentării înaltelor fețe bisericești ortodoxe –arhimandriți sau episcopi în Bucovina austriacă – s-a datorat în bună măsură rolului patriotic și simbolic pe care l-au jucat aceștia pentru români, într-o provincie atât de eterogenă din punct de vedere etnic. Din șirul de 31 de egumeni putneni studiați au rezultat 14 portrete, litografii sau copii păstrate efectiv până în ziua de astăzi, la care se adaugă cele patru portrete de arhierei ai Bucovinei prezente în Mănăstirea Putna. Rotația egumenilor celor trei mănăstiri rămase nedesființate de regimul austriac – Putna, Sucevița și Dragomirna, legăturile duhovnicești dintre acestea și rolul conducătorilor lor de promotori ai culturii și identității românești au lăsat ca mărturie imagini vii ale rezistenței spirituale a neamului nostru. Portretele studiate sunt parte din întregul acestei mărturii.
Cuvinte cheie
egumen, Mănăstirea Putna, pictură, portret, tablou